Mindfulness

Slip autopiloten – vær til stede!

Ganske enkelt handler Mindfulness om at være til stede – lige nu og her – med fuld opmærksomhed. Ja ja, tænker du måske, det er jeg da hele tiden, alt imens du tjekker sms’er, Instagram, Facebook og nynner til musikken i bilradioen. Men ak, det er netop det, der ikke er særligt mindful. Udover at være til fare for de andre trafikanter, er det også her, du belaster dig selv allermest – uden at du tænker over det.

Bevidst nærvær og opmærksomhed!

Det handler om at have fokus uden at være vurderende. Uden at søge efter at problemløse og uden at undvige det, som kommer, og som måske er mindre behageligt.

Mindfulness handler ikke om at have fokus på det, der er sket eller det, der kommer eller venter forude. Mindfulness handler om at slippe autopiloten og i stedet mærke efter. Når du undlader at kontrollere og vurdere, kan du slippe for at blive følelsesmæssigt kapret. Derved slipper du for, at dine tanker løber af med dig.

I mindfulness er det dig, der vælger, hvor du vil rette fokus hen. Og det kan hjælpe dig, hvis du i starten er tålmodig, åben og har tillid til, hvad der sker, og forholder dig accepterende og ikke dømmende.

Formel og informel mindfulness træning

Jeg har lært at opdele mindfulness i en formel og en informel træning.

Den formelle træning kræver, at du sætter tid af til at øve mindfulness, og der findes mange forskellige former. Nogle kan laves siddende, liggende, gående, og på nettet kan du finde de fleste. I mine sessioner kan jeg vise dig nogle af dem, så du efterfølgende kan gå i gang på egen hånd.

Den informelle træning er den du kan gøre brug af i din dagligdag, når du har tid eller mærker, at du har behov. Med tiden kan du opnå, at du blot laver disse øvelser, uden at du lægger mærke til det. Disse øvelser vil jeg også vise dig i sessionerne.

Fokusering skaber effektivitet

Da jeg for flere år siden blev introduceret til mindfulness havde jeg svært ved gå med på idéen “at udøve mindfulness”. For jeg var jo stolt af at kunne 1000 ting på en gang og overhørte, når jeg blev taget i ”ikke at være til stede”. Jeg fandt mindfulness for langhåret og kunne ikke overgive mig til det, som alle talte om, nemlig at være mindful! Men efter min overvindelse og afprøvning i smug, så jeg med tiden formålet og mærkede effekten.

I dag oplever jeg ganske enkelt at være blevet mere effektiv. Desuden er jeg blevet bedre til at sige fra, fordi jeg er nærværende og hører ordentligt efter det, som jeg præcist skal høre efter, og så er jeg sluppet af med flere af mine overspringshandlinger. Jeg er også blevet god til at slippe de tanker, som forstyrrer, og er blevet opmærksom på følelser, som tidligere kaprede mig, men jeg skal stadig øve – for mindfulness er øvelse, øvelse og øvelse. I mine sessioner kan jeg introducere dig til, hvordan du kommer i gang.